סוגי חלבונים בגוף האדם

החלבון הינו חומר הבניין העיקרי של גוף האדם ואחד מחמשת אבות המזון. החלבון בגוף האדם בנוי מתרכובות אורגניות בסיסיות הנקראות – חומצות אמינו. כל חלבון בנוי מ- 22 חומצות אמינו, מתוכן תשע הן חומצות אמינו שהגוף לא יכול לייצר בעצמו. לכן על האדם להשלים את החסר ולקבלן מהמזון. המזונות העיקריים שמכילים חלבונים חיוניים מקורם בחי–בקר, עוף, דגים, חלב ומוצריו וביצים. ישנם גם מקורות חלבון מהצומח כמו בקטניות – סויה, שעועית, עדשים, חומוס ועוד. כמות החלבון המומלצת ליום לאדם היא לפחות 0.8 גרם חלבון ל-1 ק"ג (לאדם מבוגר). מאחר וכמות החלבון במזון מן הצומח קטנה מכמות החלבון מן החי (ביחס לאותו משקל של מזון), אנשים צמחונים וטבעוניים יצטרכו לאכול כמות גדולה יותר של מזון כדי לקבל את מנת החלבונים שהם זקוקים לה, או להיעזר בתוספי מזון על מנת להשלים לכמות המומלצת של חלבון.

ערך ביולוגי של חלבון
ערכו הביולוגי של החלבון (BV) הינו בעצם מדד ליעילות הספיגה והשימוש בחלבון שאתם אוכלים, ע"י הגוף שלנו. הערך הביולוגי נמדד באחוזים, וככל שהערך גבוה יותר, כך הגוף שלכם מנצל ביעילות רבה יותר את מקור החלבון. החלבון האיכותי ביותר, יהיה זה שינוצל במלואו ויספג בגוף שלכם. ערך ביולוגי של חלבונים שונים:

  • מי-גבינה –  104%
  • ביצה – 100%
  • חלבון חלב – 80-90%
  • בשר ודגים – 80%
  • סויה – 74%

חלבון אפונה-ספיגה

מקורות חלבון מהצומח, כמו אפונה, פחות טוב ואיכותי מחלבון מהחי. בעוד ש-90% ומעלה מהחלבון המגיע מהחי מתעכל ונספג, ספיגת חלבון מהצומח נעה בין 45-80%. בחלק מהמקרים זה נובע, מכיוון שיש ביחד איתו חומרים המעכבים או מונעים את ספיגתו.

סוגי חלבון למתאמנים

צריכה מספקת של חלבונים חיונית ביותר לתהליכי בנייה וגדילה אופטימלית של הגוף ובעיקר השרירים. מפתחי גוף מקצועיים ומתאמנים שחפצים בהגדלת מסת השריר שלהם, יצרכו חלבונים יותר מהכמות שיצרוך אדם שלא מתאמן. לא ניתן לענות תשובה חד משמעית על השאלה: " איזה חלבון הכי טוב עבור מתאמן?" זאת משום שיש מגוון גדול של הבדלים בין כל אדם, בין סוגי האימון ובין התוצאות שכל אחד רוצה להגיע אליהן. דרישות החלבון לספורטאים ומתאמני סיבולת (פעילות אירובית): 1.2 עד 1.4 גרם חלבון לכל קילוגרם משקל גוף ביום. דרישות החלבון לאנשים המבצעים אימוני התנגדות ואימוני כוח (פעילות אנאירובית): 1.5 עד 1.7 גרם חלבון לכל קילוגרם גוף ביום. על מנת לצרוך כמות כזו של חלבון, ניתן לשלב שייקים עם אבקות חלבון שונות המבוססות על מי גבינה, קזאין ועוד.

חלבון קזאין במזון

בכל מוצרי החלב למיניהם קיימים חלבוני קזאין וחלבוני מי גבינה. קזאין הוא קבוצת חלבונים, המהווה את מקור החלבון העיקרי של הגבינה. בדומה לחלבון מי גבינה, הוא תוצר לוואי של ייצור גבינות. לאחר אכילתו, החלבון הזה נשאר על הדפנות הפנימיות של הקיבה ומתעכל בקצב הרבה יותר איטי, מה שהופך אותו לחלבון מצוין כאשר מעוניינים בשחרור חלבון מושהה. חלבון הקזאין מהווה כ-80% מכלל החלבון בחלב פרה. בתהליך ייצור הגבינות הוא מבודד מהחלב, מתגבש ויוצר לנו את המרקם של הגבינה. לכן, מוצרי חלב כמו גבינות מכילים כמות גבוהה של קזאין.

בגלל המבנה שלו, חלבון הקזאין נספג במערכת העיכול בצורה איטית במשך 6-7 שעות ולכן משחרר חומצות אמינו לדם במנגנון השהייה. החלבון כמעט ואינו מסיס במים ויוצר מבנה שנקרא "מיצלות" – מעין כדורים קטנים ולכן לוקח לאנזימים שלנו הרבה זמן לפרק אותו.

קזאין הוכח במחקרים כחלבון האנטי-קטבולי הטוב ביותר מבין כל החלבונים.  כלומר, חלבון הקזאין שומר על השרירים שלנו מפני התפרקות במהלך שעות היום והלילה.

קזאין או מי גבינה?

אבקת חלבון מי גבינה וגם אבקת קזאין הן מקורות של חלבון מלא, כלומר הן מכילות את כל תשע חומצות האמינו החיוניות (חומצות אמינו הן אבני הבניין של חלבון).

מעבר לשני קווי הדמיון העיקריים האלה, יש הבדלים בין השניים, שהעיקרי הוא קצב העיכול.

חלבון מי גבינה מתעכל בגוף תוך זמן קצר, ולכן הוא נהדר לתמיכה בייצור חלבון בשרירים. לכן, רבים ממליצים לשתות שייק עם חלבון מי גבינה לאחר אימונים או בבוקר, אחרי שמתעוררים. בזמנים האלה הגוף מוכן יותר מתמיד לקלוט תוספת חלבון.

בניגוד לחלבון מי גבינה, אשר מתעכל במהירות,  קזאין  הוא חלבון עם קצב עיכול הרבה יותר איטי. לאחר בליעתו, קזאין הופך בקיבה לחומר סמיך ודמוי ג'ל, מה שמאריך את משך הפירוק והעיכול שלו ומביא לשחרור חלבון מושהה.

זה משפיע על התזמון המיטבי של שימוש בקזאין, בהשוואה למי גבינה, כי באופן טבעי חלבון עם שחרור מושהה אינו אידאלי במצבים שבהם הגוף זקוק לחלבון.

ד"ר פיטנס – אבקות חלבון איכותיות

אנו בד"ר פיטניס, מספקים מגוון רחב של מכשירי כושר מקצועיים לחדרי כושר ובתים פרטיים. כמו כן, אצלנו תוכלו להנות מאבקות חלבון ותוספי תזונה איכותיים, אשר יסייעו לכם לצרוך כמות מספקת של חלבונים במהלך היום.

המוצרים שלנו ברשת ד"ר פיטניס מועברים ישירות ממחסני היצרנים והיבואנים הרשמיים בלבד, ונמכרים בהטבות ומבצעים אטרקטיביים במיוחד.

 

לכל שאלה צרו אתנו קשר : 1700-556-566

דוא"ל : [email protected]

סל הקניות0
אין מוצרים בסל
המשך בקניות
0
דילוג לתוכן